Prečo je Instagram (a iné sociálne siete) horším miestom pre reklamu


Príspevok na Instagrame či Facebooku s tisíckou lajkov sa nikdy nevyrovná kvalitnému článku na blogu. Aký je medzi nimi rozdiel?


Optimalizácia pre vyhľadávače, pútavý text a pekné obrázky umiestnené na poctivom i keď menej navštevovanom blogu spravia často väčší efekt než príspevok na Instagrame či Facebooku s tisíckou lajkov. Trvá možno o čosi dlhšie, kým si váš blog ľudia všimnú, no získate viac. Prečo je to tak a prečo je sociálna sieť horším miestom pre reklamu? To sa dozviete dnes.

Článok prevzatý z môjho vlastného druhého blogu NewBridget.

Ja viem, že dnes sa každý v prvom rade pýta: "A čo budem mať z toho ja?" ale skúsime sa na celú vec pozrieť z role podnikateľa - obchodu. Jeho optikou.

Dajme tomu, že som obchodníčka a predávam kozmetiku cez internet. Google si na zhodnotenie môjho úspechu nachystal jasný vzorec. Čím viac blogov a webov ma bude spomínať a čím viac budú na môj e-shop odkazovať, tým dôveryhodnejšia je doména môjho obchodu pre Google. Keď predsa niekto začne hľadať obchody s kozmetikou, chcem byť na prvej strane, nie na druhej. Čím vyššie, teda bližšie k prvému výsledku hľadania som, tým väčšia šanca, že môj obchod na internete niekto navštívi.

Predstavte si, že môj obchod naskladnil novinky, medzi ktorými sú pekné darčekové kazety. Koho poverím vytvorením reklamyMám tri možnosti. Zámerne porovnám profily, na ktorých je 5000 fanúšikov a blog s nižším počtom čitateľov

1. Instagramový profil 


Návštevnosť: Na profile autor nazbieral 5000 folllowerov, ale Instagram neukazuje, koľko z nich je zo Slovenska a koľko ľudí si zhruba pozrie jeho profil každý deň. Z nich môže byť aktívnych na Instagrame tak štvrtina. Môže mať dokonca 50 % followerov z cudziny, kam ja ako obchodník svoj tovar neposielam.

Viditeľnosť reklamy:
Reklamu uvidí nanajvýš 500 - 900 ľudí, no na príspevok klikne iba takých 90 ľudí (nie každý je stále online a chodí na Instagram každý deň) a číslo už nebude výrazne rásť, lebo príspevok je pre Instagram aktuálny iba pár hodín, takže sa na časovej osi rýchlo stratí v mori ostatných. K Instastory sa radšej ani vyjadrovať nejdem, to si nechám niekedy nabudúce.

Dostupnosť zvonku:
Príspevok neovplyvní pozíciu môjho obchodu vo vyhľadávačoch, lebo v ňom nie je odkaz na môj e-shop a aj keby bol, Google ho neberie do úvahy. Dôvod? SEO na Instagrame je takpovediac nemožné, teda nájdenie mojej reklamy zvonku (na Googe) je málo pravdepodobné. Môžem iba dúfať, že autor zvolí dobrý hashtag a že ma v príspevku označí. Potom možno pribudnú aspoň nejakí noví followeri. Hlavne jemu. Mne ani nie.

Atraktivita produktu a ako ho kúpiť:
V príspevku je iba krátky popis a označenie. Ak je fotka pekná, alebo autor spravil karusel z viacerých fotiek, budem dúfať, že tovar zaujal a aspoň niekto z tých 90 ľudí si všimne v detailoch logo môjho obchodu alebo názov môjho obchodu v označení fotky na Instagrame. Následne sa cez označenie alebo hľadanie na Instagrame follower dostane k profilu môjho obchodu. Pozrie do detailov profilu, nájde link na môj e-shop. Zapamätá si jeho adresu alebo sa k nej preklikne (ak má smartfón pravidelne aktualizovaný a dobre nastavený alebo pracuje na laptope / PC). Teraz si na mojej stránke vyhľadá darčekový tovar, nájde ten konkrétny darčekový set a môže uskutočniť nákup.

Uff, to bol riadne komplikovaný nákup, ku ktorému malo ľudí presvedčiť iba pár slov a pekná fotka. Povedzte, koľko z tých 90 ľudí toto naozaj urobí. Traja? Piati?


Pre vašu predstavu. Takto vyzerá bežný post na Instagrame. Len máloktorý autor doňho napíše presný názov produktu presne tak, ako ho má e-shop uvedený. Tie názvy totiž bývajú často dlhé, nepresné, nepekné... O to ťažšie bude pre fanúšikov hľadanie produktu v mojom e-shope. Výsledok môže byť i taký, že si ľudia nahodia do prehliadača svoj obľúbený obchod, prezrú ponuku a ak bude produkt mať, kúpia si ho tam. Reklamu som teda prakticky zasponzorovala zbytočne, zisk má konkurencia.

2. Facebook profil

Návštevnosť:
Tiež má 5 000 fanúšikov a väčšina z nich asi bude zo Slovenska, ale to nie je isté. Dennú návštevnosť nepoznáme.

Viditeľnosť reklamy:
Ak vlastník profilu vynakladá snahu o publikovanie príspevkov v správnom čase, nespamuje a nelezie ľuďom na nervy častými príspevkami, reklamu môjho obchodu uvidí na jeho časovej osi 500 fanúšikov. Číslo rásť nebude, lebo príspevok je pre Facebook aktuálny iba pár hodín. Podobne ako u Instagramu, neskoršia návšteva už iba vecou náhody. Ľudia by museli cielene hľadať práve ten profil.

Dostupnosť zvonku:
Hashtagy na Facebooku nefungujú, Google príspevky Facebooku neindexuje, preto je príspevok s reklamou odkázaný iba na to, či ho budú existujúci fanúšikovia zdieľať. A či majteľ profilu robí niečo pre svoje zviditeľnenie. Jeho príspevok neovplyvní pozíciu môjho obchodu vo vyhľadávačoch ani keď v ňom bude URL môjho obchodu. Ale keď je v ňom odkaz, aspoň sa dostanú ku mne. Malé plus tejto siete.


Mínusom sú mechanizmy Facebooku, ktoré neumožňujú editovať náhľad klikateľného príspevku. Aj keby som teda ako autorka bola mala v príklade uvedenom vyššie svoj vlastný a krajší obrázok kozmetiky Ziaja, Facebook mi ho nedovolil použiť a zverejnil obrázok z webu, na ktorý odkaz smeruje.(vysvetlím nabudúce, prečo to tak je).

Atraktivita produktu a ako ho kúpiť:
Šanca, že fanúšikov darčeková kazeta alebo môj obchod zaujme, tá tu je. Ale opäť platí, že je popis stručný a ľudia sa z neho veľa nedozvedeli. A zobraziť post nie je to isté ako kliknúť. Pokiaľ z tých 500 fanúšikov zhruba 50 klikne na odkaz (ak ho autor do príspevku dal), bude to úspech. Facebook dnes väčšina ľudí pozerá z mobilného zariadenia, kde čoraz viac ľudí používa verziu Lite, lebo zaberá menej miesta a menej zaťažuje systém zariadenia. Tá má však veľký problém s otváraním odkazov. Z tých 50 ľudí sa preto možno polovica na môj web ani len nedostane. Alebo ani nekliknú. Musia si jedine zapamätať adresu, napísať ju do prehliadača. Ak prehliadač majú a vedia to, lebo nie všetci užívatelia mobilných zariadení sú technicky zdatní. Väčšia šanca je u používateľov PC / laptopov. Zvyšok poznáte... rovnaké ako na Instagrame.

V lepšom prípade mám vo finále nanajvýš 25 ľudí, ktorí sa z Facebooku dostali až do môjho e-shopu. U mňa sa dozvedeli detaily o tovare a možno už niektorí váhajú, či produkt kúpia. Alebo sa k nemu ešte nedostali, lebo iba minimum publisherov dáva do príspevkov odkazy (aj pre to spomínaní mínus), takže tu máme podobný prípad ako na Instagrame. Prípad, kedy bol obchod iba označený a fanúšikovia museli produkty hľadať sami. U mňa, alebo aj u konkurencie.

3. Blog / web zameraný na kozmetiku


Návštevnosť:
Čitateľov môže mať aj 1000. To sa málokedy presne vie, lebo ľudia spravidla neodoberajú články tak, aby im chodila notifikácia na email. Naisto však vieme zistiť, že jeho doménu podľa počítadla návštev naisto navštívi 300 ľudí a tí čítajú články. Niektoré redakčné systémy vedia podľa IP adresy presne povedať, odkiaľ sú návštevníci. Aj kto ich k článku poslal. U blogov písaných po slovensky býva 95 % čitateľov zo Slovenska. To je pre môj obchod dôležité.

Viditeľnosť reklamy:
Článok s reklamou hneď v prvý deň prečíta okolo 210 ľudí a číslo bude rásť, lebo každý deň si niekto zo stálych čitateľov všimne, že je na blogu nový článok a pôjde si ho pozrieť.

Dostupnosť zvonku:
Ak som na reklamu vybrala schopného autora, ktorý robí všetko pre dobré SEO, aj Google mu posiela nových čitateľov. Stačí, aby dotyčný hľadal recenzie na kozmetiku, alebo konkrétne darčekový set. Niektoré blogy sú prepojené so sociálnymi sieťami alebo ich funkčnými tlačidlami. Články sa tak dajú nielen komentovať, ale ich možno taktiež zdieľať na sieti. Autor spolu so sebou tak zviditeľňuje aj mňa. Spolu s jeho úspechom je čiastočne ovplyvnený i ten môj, lebo v článku sú linky na môj obchod a to pasuje do vzorca úspešnosti, ktorý som spomenula na začiatku.

Atraktivita produktu a ako ho kúpiť:
V článku sú na viacerých miestach umiestnené odkazy na môj e-shop, fotografie, názory. V článku mal autor dosť priestoru, aby sa ku všetkému vyjadril. Nafotil obsah kazety, každý produkt pomenoval, takže si ho ľudia budú môcť kupovať ďalej, ak im bude vyhovovať. Blogeri zvyknú uvádzať aj ceny a ak je obchod dobrý, alebo má férovú cenotvorbu, radi ho pochvália. To je veľká výhoda. Obchod predsa nie je dobrý iba pre jeho ponuku. Ponuka je vždy dočasná. Produkty sa raz vypredajú. Služby sú však trvalé. Aj to, že môj obchod spomenul menom, je v recenzii dôležité. Komu z čiateľov sa teda moje služby i darčekové kazety či iné produkty budú z popisu páčiť, klikne si na ktorýkoľvek odkaz a môže uskutočniť nákup priamo v prehliadači, v ktorom si pozeral článok.

Keď sa čitateľ dostane z blogového článku až do e-shopu, väčšinou je už dobre zásobený informáciami z blogu a aspoň tak na 80 % rozhodnutý produkt kúpiť. Alebo si kúpi niečo iné, keď už bude v mojom e-shope. Z tých 210 ľudí, ktorí mali možnosť dostať sa k produktu jediným kliknutím, bude určite nejaký prínos. Stále je tu malé riziko, že pôkdu hľadať aj ku konkurencii a porovnávať. Keby však produkt nekúpili, už boli v mojom obchode a vedia, že existujem. Môžu nákup uskutočniť inokedy, alebo sa dokonca zaregistrujú ako zákazníci či sledovatelia newslettra.

Blog má navyše jedno plus. Chodia naň tí ľudia, ktorí sa zaujímajú o to isté ako autor. Čiže ak sa blog priamo zameriava na kozmetiku a ja na ňom s pomocou autora budem inzerovať kozmetiku zo svojho obchodu, práve som ako podnikateľka oslovila svoju cieľovú skupinu - tých ľudí, u ktorých je najvyššia šanca, že si produkt kúpia. To u profilov na sociálnej sieti nebýva až také jednoznačné. Niektorí influenceri sa zaujímajú o všetko... Propagujú ponožky, kozmetiku, jedlá, reštaurácie, módu a podobných budú mať aj fanúšikov.

Čo je pre biznis lepšie? Blog či sociálna sieť?


Či už má 5 tisíc alebo 50 tisíc fanúšikov, dopracovať sa zo sociálnej siete Instagram či Facebook k novým možným zákazníkom a nákupu je zdĺhavé a komplikované. Ľudia sú leniví čítať, klikať, hľadať, aktualizovať softvér, učiť sa zariadenia používať a navyše sú čoraz alergickejší na reklamy na sociálnych sietiach. Stále si teda myslíte, že je Instagram alebo Facebook pre podnikateľské subjekty dostatočne zaujímavý a že by mu mali dať prednosť pre blogom? Alebo dokonca ponúknuť to isté čo blogerkám? To veru nie!

Poctivé recenzie s odkazmi do obchodov sú vnímané inak. Článok na blogu má dosť času i priestoru presvedčiť / informovať čitateľov, že nejde o prázdnu reklamu. Že si autor produkt / službu vyskúšal a bol spokojný. Pevne dúfam, že je viac ľudí ako ja a nebudú chváliť niečo len tak. Objektivita je nutnosť!

Čo z toho bude kto mať...


Ste influencer, ktorý na sociálnej sieti nepublikuje iba pre zábavu? Vypytujete od obchodov produkty zadarmo, darčekové poukazy, zľavy, novinky, peniaze a máte na oplátku (iba) pár tisíc followerov? Potom ponúkate sakramensky málo na výmenu. Byť tou podnikateľkou a vidím vám na profile 5 000 ľudí, žiadnu darčekovú kazetu s kozmetikou vám nepošlem. Pošlem ju radšej niektorej z tradičných blogeriek. Kým si sociálne siete nechávajú svoj obsah pre seba, blog bude vždy lepším miestom pre reklamu než post na sociálnej sieti. Aj keď bude mať iba pätinu či desatinu čitateľov.

BTW: Obchodu často nepomôže v lepšej predajnosti ani jeho vlastný profil na sociálnej sieti, kde má 150 tisíc vlastných followerov. Pár tisíc followerov na inom profile je ako vrabec na streche.

Pokiaľ sa chcete dozvedieť niečo viac o viditeľnosti a dostupnosti profilov zvonku, sledujte ma. K tejto téme sa rada vyjadrím v pokračovaní článku.

Pozrite si tiež predošlé články na túto tému:
ZDIEĽAJTE:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za to, že ste si našli čas, prečítali článok a zanechali komentár k tejto téme. Vážim si to. ♥ Ostatných poprosím, aby mi sem nevkladali odkazy na Giveaway ani odkazy do e-shopov. Reklamy tu nechcem. Ďakujem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Design: OddThemes | Nájdete na: Blogger Themes