Instagram a Facebook ťa sledujú, ty ich nie


Byť influencerom na sociálnej sieti je celkom rýchla cesta k získaniu popularityˇ. Ale koľko Slovákov v skutočnosti vidí váš obsah?


V dobe, kedy George Orwell (vlastným menom Eric Arthur Blair) vydával román 1984, jedno z najvýznamnejších diel anglickej literatúry, musel byť ľudmi považovaný za blázna. Zdalo sa nemožné, že by raz mohol existovať tzv. Veľký brat, ktorý bude sledovať ľudí. Dnes by autora pochválil každý, kto má čo i len potuchu, akým spôsobom fungujú sociálne siete. Žiaľ, ten zvyšok užívateľov by Eric stále považoval za proletariát, teda nevzdelanú robotnícku vrstvu. Nechcete sa k proletariátu zaradiť? Tak čítajte posledný diel série o sociálnych sietiach.

Článok prevzatý z môjho vlastného druhého blogu NewBridget.

Aby som vysvetlila, ako táto mašinéria funguje, postavím sa dnes do role autora príspevkov na sociálnej sieti a potom do úlohy jeho fanúšikov.

Dnes je ľudí, ktorí svoj obsah publikujú výhradne na sociálnej sieti, veľmi veľa. S vidinou ľahkého a rýchleho získania fanúšikov sa na túto činnosť dali zlákať aj mnohé blogerky, ktoré opustili svoje vysoko navštevované blogy. Nechce sa im viac písať, lebo je to drina. Naozaj, napísať taký článok a dať doňho pekné fotky je námaha. Vyžaduje si to niekoľko hodín, nie pár minút... Tak už iba fotia a postujú. Spoliehajú sa, že ich budú mať ľudia stále rovnako radi, lebo si už na Slovensku vybudovali svoje dobré meno a ponuky k spolupráci (za produkty / za peniaze) sa len tak pohrnú.

Dajme tomu, že i ja som vášnivá fotografka a chcem, aby moje fotky videli ľudia. Tisíce, milióny, miliardy ľudí... Čím viac, tým lepšie. Na Facebooku aj Instagrame mám svoj profil verejný a píšem dvojjazyčne. Po anglicky aj po slovensky. Môj obsah je verejný a kvalitný. Má potenciál stať sa virálnym (to je taký obsah, ktorý sa preslávil a ľudia ho masovo lajkujú, zdieľajú). Môže byť teda dostupný aj tým ľuďom, ktorí ešte nie sú mojimi fanúšikmi a teoreticky ani nemusia byť registrovanými užívateľmi sociálnej siete. To však Instagram ani Facebook nechce. Pýtate sa prečo? Položte si otázku inak.

Čo by z toho sociálna sieť mala?


Asi si v tejto chvíli hovoríte, že registrácia na sociálnej sieti je zadarmo a predsa z vás sociálne siete nemajú žiadny prospech. Vážne nemajú? To je klamlivá idea. Prospech majú. V záujme sociálnych sietí je preto dokopať každého človeka k registrácii, len aby mu mohli strkať pod nos reklamu, za ktorú iní užívatelia platia. Stačí, aby ste klikli na jednu reklamu a propagujúci hneď vie, že ste prišli zo sociálnej siete. Oplatí sa mu sociálnej sieti zaplatiť. Sociálne siete teda potrebujú registrovaných užívateľov, nie náhodných okoloidúcich.

Nezáleží na nastaveniach súkromia ani genialite autora. Sociálna sieť väčsinou zabráni vyhľadávacím robotom Google, Yahoo... v indexovaniu obrázkov a rovnako väčšina textov k príspevkom nie je indexovaná. Schválne. Nájdite nejaký svoj obľúbený obrázok zo sociálnej siete Facebook (verejný profil), na ktorom je nejaký slávny objekt alebo človek. Skúste napísať meno objektu či človeka trebárs do vyhľadávania Google. Uvidíte, že obrázok ani profil Google nenájde. Je preň skrytý.

Ešte horšie je na tom Instagram


Áno, tá sieť, ktorou blogerky tak rady nahrádzajú hodnotné články na blogoch a pre ktorý svoje blogy zanedbávajú, je k vášmu obsahu ešte menej fér.

Instagram nie je bežne dostupná sieť z prehliadača. Je to webová aplikácia a navyše celá pochovaná v JavaScripte. Ak aj teda máte určitý príspevok na Instagrame, ktorý má svoj odkaz (URL adresu) s 11-ciferným unikátnym kódom odkazujúcim na konkrétny post, pre Google tento odkaz nie je skutočným linkom. Nespojí si obrázok s textom, profilom a ani s Vašim menom.


Na fotografii, na ktorú mieri tento link, je malebné údolie a vrchy švajčiarskej Arosy. V lokalite som nahlásená, fotografia má popis, kde sa spomína Arosa a post získal lajky aj od domácich. Napriek tomu ale fotka ostáva iba na Instagrame. Keď si dáte hľadať na Google termín "Arosa" alebo "švajčiarska Arosa", tak smola. Moja fotografia medzi vo výsledkoch nebude. Ak aj bude, určite nie na prvej ani desiatej strane. Tam vždy budú mať miesto iba obrázky z webov / blogov.

Zviditeľniť posty z Instagramu je napriek tomu možné. Nápomocné sú rôzne externé aplikácie, alebo stačí konkrétny post vložiť na web. Lenže nie každý web / blog a ich redakčný systém podporuje JavaScript a môže takto vkladať odkazy.

Môžete tak celý svoj život zasvätiť fotografovaniu bio potravín, hradov a zámkov a čohokoľvek. Môžete sa nahlasovať v lokalitách, používať hashtagy i písať siahodlhé popisy. Stále nemáte záruku, že vás prostredníctvom Google nájde na sociálnej sieti slovenské publikum, ktoré má rovnaké záujmy. Aj keby bol váš fanúšik registrovaným užívateľom, sociálna sieť mu cestu k vám rozhodne neskráti. Veď skúšali ste už na Facebooku alebo Instagrame niečo hľadať? Viete, že je to na dlho a počas hľadania vzhliadnete aj pekných pár desiatok nerelevantných výysledkov. Preto i vás ako autora nájde iba pár ľudí, ktorí majú nadbytok voľného času a chce sa im celý deň tráviť na sociálnych sietiach. Pri šťastnej náhode medzi nimi bude aj pár solídnych fanúšikov, ktorým pripadá fér nechať peknému obsahu aj lajk a ktorí o vás niekomu povedia - zdieľaním alebo aj ústne.

Prečo vaše príspevky ľudia nevidia ani na sociálnej sieti?


Ak ste v minulom článku Prečo je Instagram (a iné sociálne siete) horším miestom pre reklamu pozorne čítali porovnanie postu na Instagrame, Facebooku a blogu, určite ste si hneď položili túto otázku. Človek sa hneď musí zamyslieť nad tým, či má skutočných fanúšikov, alebo sú to iba mŕtvi chrobáci. Však 5000 followerov je predsa pekné číslo. Lenže váš budúci reklamný partner nebude pozerať iba naň, lebo o reálnom záujme vypovedá i dosah, počet komentárov a lajkov. Nech sa človek snaží akokoľvek trafiť fanúšikom do nôty, obrázok na profile s 5000 followermi nikdy nebude olajkovaný ani okomentovaný všetkými followermi.

Prečo ľudia nekomentujú, to je jasné. Nechce sa im. Ale prečo nelajkujú? Na Slovensku je to z časti spôsobené i mentalitou. Niektorí ľudia majú pocit, že tým lajkom robia inému človeku láskavosť a že z toho dotyčný autor môže získať profit. Iní zasa nechcú, aby ich priatelia videli, čo sa im páči. Iným v tom bráni komplikovanosť aplikácie či zábudlivosť v štýle: Prečítam si, Facebook ma pošle ďalej a už sa nevrátim dať lajk, lebo mi to nenapadne / alebo aj napadne, ale post sa mi v množstve iných stratí. Môžu byť za tým rôzne dôvody, prečo nedostanete lajk. Ale skôr tu máme iný zádrhel. Aby mohli byť fanúšikovia aktívni, museli by príspevok vidieť a v tom im bráni "Veľký brat".

"Veľký brat Facebook a Instagram" ťa sledujú!


Ocitáme sa v úlohe fanúšika na sociálnej sieti a pozrieme sa na vec z nového uhla. Mali by ste vedieť, že sociálna sieť ako taká je akýmsi "Veľkým bratom", ktorý vás stále sleduje a vyhodnocuje vaše aktivity. Pozerá, čo pridávate, čo komentujete, na čo klikáte a čomu dávate srdiečka / lajky. Môžete dať "Follow" aj 500 profilov s rôznym zameraním, medzi ktorými budú stránky s jedlom, kozmetikou, výtvarným umením i cestovateľské profily. Sociálna sieť vám ale nebude ukazovať príspevky zo všetkých 500 profilov. Ani náhodou. Preťažila by si akurát servery a nič by z vás nemala.

Sieť zobrazuje spravidla iba príspevky toho zamerania, ktoré u vás najčastejšie vyvoláva reakciu a k tomu vám ponúka aj sponzorované (platené) príspevky autorov, ktorých ešte nesledujete. Prakticky vám neustále pod nos strká reklamu, ktorá sa až podozrivo zhoduje s tým, čo máte radi. Je totiž pripravená na mieru. To v praxi znamená, že ak komentujete iba profily so sladkými dezertmi, budú sa vám celý deň na časovej osi zobrazovať samé torty, pudingy, nákypy a drobné zákusky. Ale napríklad kozmetika nie, lebo ste nelajkli jedinú fotku s ňou, iba ste okolo nej stokrát iba prefrčali a mrkni na ňu kútikom oka, čo nestačí.

A to isté platí pre ostatných užívateľov, ktorých viac než priatelia a čokoľvek iné zaujímajú iba GA, zdieľačky a súťaže obchodov. Títo budú vidieť každý jeden post so súťažou, ale iba malé percento z nich uvidí aj to, kto súťaže vyhral a drvivá väčšina nezistí, že sa ich kamarátka zo strednej vydala. Dôvod je prostý. Väčšina ľudí lajkuje iba posty, kde sa črtá nejaký profit. Chcú v prvom rade vyhrať / získať čosi zadarmo. Na posty s výsledkami súťaží a posty priateľov neklikajú a ani ich nelajkujú. Preto im ich sociálna sieť neponúka. Na ďalšom obrázku vidíte príklad profilu, ktorý robil súťaž.


Screenshot mám od svojej známej, ktorá profil spravuje, len som musela samozrejme zamaľovať niektoré údaje kvôli zachovaniu súkromia. Zatiaľ čo ich súťaž videla 1/6 fanúšikov (čo je vlastne super výsledok), výsledky si pozrela iba jedna osmina z nich (čiže 1/48 všetkých fanúšikov). Výhercovia možno vôbec nemajú potuchy, že vyhrali.

Nechce sa niekomu lajkovať ani komentovať iné než súťaže? Tak bohužiaľ... Môže milovať aj hrady, zámky, parfumy, oblečenie. Môže mať stovky priateľov, ktorí na Facebook nahrajú fotky svojich novonarodených detí, fotky zo svadby či dôležité oznamy. Všetko mu unikne kvôli inej "relevantnejšej" reklame servírovanej sociálnou sieťou v dôsledku jeho zištného správania.

Ale zasa nebudem až taká krutá v postoji k sociálnym sietiam. Veď dajú každému iba to, čo má rád. A ponúknu aj príspevok priateľa. Ale iba na sekundu pri spustení aplikácie. Kým si čo i len stihnete prečítať meno osoby, ktorá krásne svadobné fotky zdieľala a ktorá sa to vlastne vydávala, fotky sú už dávno stratené v mori ostatných príspespevkov. Ostáva vám iba scrollovať a dúfať, že ten príspevok ešte zočíte. Šanca tu je, ale...

Takto už dnes chodí


Mnohým užívateľom Facebooku to možno ešte nenapadlo, ale podľa zdieľaného obsahu sú užívatelia posudzovaní i druhými ľudmi. Napríklad potenciálnymi zamestnávateľmi, na ktorých fotky z "ožran párty", kde boli označení, nespravia veľký dojem. Alebo keď niektorá moja kamarátka každých 5 minút zdieľa nejakú súťaž, alebo na niečo nadáva, čo spravím? Zablokujem si zobrazovanie jej príspevkov. Sorry, ale naozaj netúžim celý deň toto pozerať.

A teraz si predstavte, že taký profil navštívi organizátor nejakej súťaže. Podľa môjho názoru väčšine organizátorov záleží na tom, aby súťaže vyhrávali existujúci ľudia, ktorí majú skutočné profily, na nich priateľov a zdieľajú s nimi svoje spomienky i recenzie na dobré produkty. Nie nejaké fejkové profily založené iba na súťaže. Alebo profily, ktoré už priatelia bojkotujú. Keby ste boli organizátor, čo spravíte po videní milióna zdieľačiek? Vykašlete sa na takého výhercu a žrebujete zasa.

Veľké zrhnutie celej témy o sociálnych sietiach


Byť influencerom na sociálnej sieti je pomerne rýchla cesta k získaniu popularity, ak to robíte dobre, vyzeráte dobre a ste primerane drzí. Nebudeme si nič nahovárať, na sociálnej sieti je to z 99% o povrchnosti. Ľudia sa tam chodia inšpirovať, nie čítať hlboké myšlienky a rozmýšľať nad nimi. Ako influencer budete musieť vynaložiť veľa snahy, aby vás ľudia videli ako dôveryhodného / zaujímavého autora a aby ste najviac fanúšikov získali vo svojej cieľovej skupine (v krajine / lokalite / záujmovej oblasti / veku).

Aby vás potenciálni partneri začali oslovovať s ponukami a váš profil mohol zarábať, potrebujete naozaj obrovskú základňu fanúšikov (možno aj 60K a viac), veľký dosah príspevkov, veľký počet lajkov / srdiečok a veľkú aktivitu - komentáre, zdieľania / reposty. Nikto vám len tak nezasponzoruje vaše záujmy. Každý chce za to protihodnotu. Kvalitne spravenú, mnohotisíckrát videnú reklamu. Reklamu videnú Slovákmi. Nie nejakú rádovú zdieľačku na profile s 3 tisíckami followerov, z ktorých tretina pochádza mimo Slovenska. Na čo budú napríklad slovenskému obchodu platní zahraniční followeri, keď svoj tovar posiela iba na slovenské adresy? Na nič.

Založiť si Instagramový profil namiesto blogu a písať tam recenzie na tovar je pre všetky doteraz uvedené dôvody podľa mňa iba stratou vášho drahocenného času. Ak nie ste napríklad Dara Rolins a ľudia vás doslova nežerú / nenapodobňujú, váš krátky príspevok na sociálnej sieti sa nikdy nevyrovná blogovému príspevku. Nedá sa doňho umiestniť klikateľný odkaz (momentálne to ide, ale iba ak ste obchod, máte tisícky fanúšikov a odkazujete na svoj web), text sa nedá pohodlne čítať (lebo autor ho nemá ako formátovať) a dá sa len veľmi ťažko vyhľadať zvonku alebo aj zvnútra. Museli by ste mať aspoň 100K fanúšikov alebo byť celebritou, aby sa nejakému obchodu oplatila reklama na takomto profile. Pri menšom počte followerov sa to vyplatí leda tak značke, ktorá ešte nie je taká známa.

Opakujem... nič na svete nie je zadarmo. Za jedno kliknutie, za jeden lajk, za jednu fotku, zdieľanie či komentár... Všetko je to biznis. Túžba predať produkt čo najväčšiemu počtu ľudí bola, je a vždy bude vždy na prvom mieste. Každý, kto chce zarábať, sleduje správanie ľudí a svoje reklamy umienuje iba tam, kde sa mu to oplatí. Nejaký pomenej navštevovaný profil zastrčený na sociálnej sieti, zrejme nebude tak úplne správnym miestom.

Pozrite si tiež predošlé články na túto tému:
ZDIEĽAJTE:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za to, že ste si našli čas, prečítali článok a zanechali komentár k tejto téme. Vážim si to. ♥ Ostatných poprosím, aby mi sem nevkladali odkazy na Giveaway ani odkazy do e-shopov. Reklamy tu nechcem. Ďakujem.

Design: OddThemes | Nájdete na: Blogger Themes